Facebook blokowany w biurach

Średnio połowa firm nie pozwala swoim pracownikom na korzystanie z serwisu społecznościowego Facebook w godzinach pracy. Pracodawcy zaniepokojeni są spadkiem efektywności i zagrożeniem dla bezpieczeństwa przedsiębiorstw - informuje firma badawcza Sophos.

Już 43% firm blokuje dostęp do serwisu Facebook w swoich siedzibach. Kolejne 7% ogranicza korzystanie z serwisów społecznościowych jedynie do celów biznesowych. Problem jedynie w tym, jak sprawdzić, czy pracownik rzeczywiście kontaktuje się z innymi w celach związanych z pracą czy w towarzyskich. Sophos prognozuje, że korzystanie z serwisów społecznościowych będzie powodowało coraz więcej konfliktów na linii zatrudniający-zatrudniony.

Właściciele firm są głównie zaniepokojeni spadkiem wydajności pracowników, którzy w serwisach społecznościowych potrafią spędzać po kilkadziesiąt minut dziennie. Poważnym problemem są też kwestie bezpieczeństwa. Sophos wykazał, że duża część zakładanych w Facebook profili użytkowników zawiera szczegółowe dane o ich obecnym pracodawcy, a tego typu informacje mogą posłużyć cyberprzestępcom do filtrowania sieci korporacyjnej czy podszywania się pod pracowników w celu wyłudzenia danych klientów.

Co ciekawe, dwie trzecie samych pracowników jest zaniepokojonych faktem, że ich koledzy z pracy udostępniają zbyt dużo informacji w Facebook, które mogą posłużyć do ataków typu phishing.

Z drugiej strony pracodawcy zdają sobie sprawę z tego, że Facebook staje się coraz bardziej popularnym narzędziem do nawiązywania kontaktów i chętnie jest wykorzystywany w biznesie.

Zdaniem Sophos, firmy powinny prowadzić jasną politykę odnośnie tego, czy chcą, aby ich pracownicy korzystali z serwisów społecznościowych. Powinny również zadbać o to, by pracownicy wiedzieli, jakimi zasadami bezpieczeństwa powinni się kierować w ujawnianiu informacji o firmie.

Badanie Sophos zostało przeprowadzone na grupie 600 pracowników.

W maju br. użytkownik średnio spędzał 186 minut w Facebook miesięcznie (o 35% więcej niż w zeszłym roku). W samej Wielkiej Brytanii w przeciągu pół roku liczba odwiedzających Facebook wzrosła 19 razy (dane podajemy za Nielsen//NetRatings).

Więcej o Facebook