Facebook: fan page w badaniach

Użytkownik Facebooka śledzi zazwyczaj ok. 9. różnych profili marek. Kim jest fan, dlaczego śledzi, kogo śledzi, a kiedy śledzić przestaje? Odpowiedzi na te i inne pytania dostarczają wyniki badania DDB.

Facebook: fan page w badaniach
Jak każdy ważny trend w internecie, tak też i social media mają swoich zwolenników i przeciwników. Bo skąd mamy niby wiedzieć, że prowadzenie fan pagea na Facebooku przynosi marce jakiekolwiek korzyści?

Może ci pazerni internauci lubią nas tylko dlatego, bo dajemy im prezenty? Po części tak jest. Ale w tej mniejszej części.

Z pomocą przychodzi badanie przeprowadzone przez DDB. Badanie pokazuje, że osoby które śledzą daną markę na fb, należą także do grona jej klientów. Kupują jej produkty regularnie lub okazjonalnie.

Co jednak najbardziej interesujące - 1/3 respondentów po dołączeniu do profilu marki ma większą ochotę kupić jej produkt!

Facebook: fan page w badaniach

Odkąd jesteś fanem marki na fb, czy poleciłbyś/poleciłabyś ją znajomym?

To nie koniec korzyści. Fani marki nie mają tez oporów przed rekomendowaniem jej swoim znajomym. Osoby te stanowią aż 92 proc. respondentów. Z tej liczby 49 proc. stanowią ci, którzy z pewnością polecą daną markę znajomym, a kolejne 43 proc. twierdzi, że poleci markę prawdopodobnie.

Wyniki ten zaskoczył Catherine Lautier, która koordynowała sondaż w DDB. Zakładała ona bowiem, że fani marki będą wyraźnie dzielili się na dwie grupy: osoby zorientowane na korzyści oraz osoby chcące aktywnie promować markę. - Sądziłam, że podejście fanów będzie dużo bardziej pasywnie - mówi dla AdWeek Lautier.

Co przyciąga fanów na stronę?

Wiemy już, że fanów na fb w większości przypadków możemy zaliczyć do aktywnych adwokatów marki. Co sprowadza ich na nasz profil?

Facebook: fan page w badaniach

Jak fani dołączają do strony marki?

Głównym źródłem fanów są reklamy umieszczana na fb. Drugim w kolejności są rekomendacje od znajomych użytkowników, a trzecim wewnętrzna wyszukiwarka.

Ze względu na ostatni czynnik marka powinna dać się w wyszukiwarce fb znaleźć. Prawdopodobnie jednoznaczna i klarowna nazwa profilu powinna załatwić sprawę. Jeżeli fan nie znajdzie twojego profilu to niewykluczone, że dołączy do nieoficjalnego profilu twojej marki. Aż 26 proc. użytkowników fb stało się fanami nieoficjalnego profilu jakiejś marki.

Gdy DDB zapytało o najważniejsze powody śledzenia marki na Facebooku, respondenci wymienili w pierwszej kolejności promocyjne korzyści. Na dalszych pozycjach uplasowało się lubienie marki, chęć dowiedzenia się o nowych produktach, dostęp do ekskluzywnych informacji oraz możliwość wyrażania swoich opinii o marce.

Pamiętajmy, że Facebook to dla użytkowników rozrywka, więc ważne by marka angażowała fanów w różne gry i konkursy.

Hura! polubił!

Co robić, gdy użytkownik zostanie już naszym fanem? Traktuj go jak VIP-a - pokazują wyniki badania. Fana interesuje dostęp do ekskluzywnych treści i informacji o nowych produktach. Oczywiście ważne są też i promocje, ale te zdają egzamin tylko wtedy, gdy fan otrzyma je zanim dotrą do szerokiej publiczności. Jednocześnie posty muszą odzwierciedlać wartości marki.

Buu ... już nie lubi ...

Takie są wytyczne. Gdy pewnego dnie okaże się jednak, że twój profil zaczyna się wyludniać, może być tego kilka powodów. Najprostsza odpowiedź to: dotychczasowi fani przestali interesować się twoją marką. Możliwe też, że poczuli się przytłoczeni ilością postów, jakie produkuje twój dział marketingu. Jeden post co 10 minut nie jest więc dobrym rozwiązaniem. Ostatni powód, równie oczywisty jak dwa pozostałe: twoje posty nie były szczególnie interesujące.

Aż 36 proc. osób, które brały udział w badaniu zdarzyło się już wypisać z listy fanów danej marki (dislike).

Pozytywne przykłady

Jakie są najbardziej lubiane marki na Facebooku? Odpowiedź na to pytanie zależy oczywiście od kraju respondenta. Mieszkańcy Stanów Zjednoczonych jako swój ulubiony brand wybierali Nike, Chile wskazało Adidasa a Włosi Nutelle. Najwyższą sumaryczną liczbę punktów ze wszystkich krajów uzyskały: Nike, Coca-Cola, Adidas, Nutella i Sony.

W jaki sposób użytkownicy najczęściej wchodzą w interakcję a marką? Najczęściej poprzez wciśniecie guzika "lubię to" pod postami marki. Drugim najczęstszym sposobem interakcji jest rekomendowanie marki swoim znajomym.

Kilka słów o fanach:

Modelowy fan ma średnio 31 lat, jest kobietą, jest pracownikiem sektora prywatnego i ma już pierwsze zakupy w sieci za sobą.

Najchętniej śledzi profile z kategorii media/rozrywka (55 proc.), akcje społeczne (51 proc.), moda/dobra luksusowe (46 proc.).

Facebook: fan page w badaniach

Do jakiego sektora należy marka która śledzisz?

Metodyka badania:

Badanie "Facebook and Brands" przeprowadzone zostało przez DDB na więcej niż 1,600 użytkownikach Facebooka z USA, Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji, Australii i Chile, którzy już śledzili prfoile marek. Sondaż prowadzono od 27 sierpnia do 27 września br.