Jak rzeczywistość zweryfikowała strategię platformy social sellingowej

Jak rzeczywistość zweryfikowała strategię pierwszej w Polsce platformy social sellingowej.- recenzja prezentacji z konferencji Social Media Standard 2012 Biznes. Prezentacja Magdaleny Grześlak, trade marketing managera Sprzedajemy.pl poświęcona była wprowadzeniu oraz rozwojowi platformy i koncentrowała się wokół sprzedażowych możliwości Facebooka. Prelegentka rozwiała wątpliwości w tej kwestii na podstawie ciekawego case study.

23 marca 2011 roku ruszyła nieaukcyjna platforma Sprzedajemy.pl umożliwiająca sprzedaż i zakup używanych przedmiotów za pomocą social media. Do 16 kategorii, użytkownicy mogą dodać oferty sprzedaży rzeczy używanych. Twórcy serwisu założyli, że platforma musi być maksymalnie intuicyjna, a także umożliwiać bezpośredni kontakt sprzedającym i kupującym. Firma zarabia na nieinwazyjnych reklamach kontekstowych, oferuje też możliwość płatnego promowania ogłoszenia,  w przyszłości możliwe jest wprowadzenie opłat za wystawienie ogłoszenia.

Kanałem dystrybucji stał się Facebook, ponieważ użytkownicy sami umieszczają tam informacje o sprzedawanych przedmiotach. Co więcej użytkownicy znali już obsługę portalu i była to dla nich dodatkowa funkcjonalność, oprócz standardowych możliwości tj. publikowanie postów czy rozmowy.

Wprowadzenie zostało poprzedzone miesięcznym okresem pre-launchu w czasie którego użytkownicy mogli wziąć udział w konkursie, poznać lepiej platformę oraz wygrać bardzo atrakcyjne nagrody rzeczowe. W wyniku tej akcji fan page Sprzedajemy.pl polubiło 60 000 osób, w aplikacji konkursowej umieszczono 8 000 ogłoszeń, a w transmisji online inaugurującej wprowadzenie platformy wzięło udział 6 000 osób.

Jednak już po otarciu platformy, wyniki przez nią notowane nie były satysfakcjonujące. W wyniku badań ustalono, że użytkownicy chcą kupować tylko przedmioty, który pozytywnie budują ich wizerunek, przedmioty niesugerujące problemów finansowych. Drugą motywacją były naprawdę dobre okazje cenowe.

Wnioski, które wysnuła firma  to fakt, że Facebook jest bardzo dobrym narzędziem do komunikacji aktualnych działań promocyjnych, do budowania zaangażowania i interakcji. Nie jest natomiast dobrym miejscem do sprzedaży, ponieważ użytkownicy traktują go jako narzędzie do budowania własnego wizerunku lub jako pasywny kanał RSS pozwalający na przeglądanie aktywnych wydarzeń.

Serwis notuje 2 mln odwiedzin miesięcznie oraz systematycznie wzrosta ilość transakcji, jednak nie osiąga satysfakcjonującego dla twórców poziomu. Niemniej, firma nie ma planów odcięcia się od Facebooka, gdyż jest on główną płaszczyzną do kontaktu z fanami oraz informowania o promocjach. Po drugie, bazując na zagranicznych trendach, twórcy zdają sobie sprawę że przyjdzie czas, iż użytkownicy będą chcieli się dzielić się tym, jak i co kupują poprzez Facebook.

Tą i wiele innych równie ciekawych prezentacji znajdziesz w video z konferencji Social Media w Biznesie. Warto również zajrzeć na stronę konferencji E-commerce Standard 2013, która odbędzie się już 18 kwietnia 2013.