Klient, analityk, agencja, serwis społecznościowy

Aby bez przeszkód poruszać się w świecie social media należy poznać definicję kilku ważnych pojęć, a także zrozumieć zależności między zaangażowanymi w proces reklamy w tej branży podmiotami. W marketingu społecznościowym w internecie z roku na rok w grę wchodzą coraz większe kwoty, agencje marketingowe i interaktywne zatrudniają szereg specjalistów z różnych dziedzin, a serwis społecznościowy nie jest już tylko i wyłącznie areną działań, a aktywnym uczestnikiem całego procesu. Coraz bardziej istotną funkcję pełnią tutaj analitycy, a klienci nie muszą być dokładnie tym, czym się na pierwszy rzut oka wydają.

Klient, analityk, agencja, serwis społecznościowy

konferencja

Główną przestrzenią i areną działań w świecie social media są witryny internetowe zwane popularnie serwisami społecznościowymi. To tutaj codziennie wchodzą użytkownicy, będący potencjalnymi odbiorcami treści publikowanych przez firmę. W zależności od przyjętej strategii i posiadanego budżetu marka może dotrzeć do nich poprzez posty i materiały wrzucane na swój profil lub za pomocą wykupionej w serwisie formy reklamowej.

Największym i najbardziej znanym portalem społecznościowym świata jest naturalnie Facebook, ale zamykanie się na inne kanały komunikacji z klientami - nie ważne czy stałymi, okazjonalnymi lub potencjalnymi - jest częstym błędem osób z małym doświadczeniem. Internet daje przecież tyle różnych możliwości! W zależności od charakteru marki stosowne może być prowadzenie kreatywnych kampanii z wykorzystaniem krótkich komunikatów tekstowych okraszonych grafikami i linkami (Twitter), krótszych lub dłuższych materiałów wideo (YouTube), oraz kolekcji zdjęć (Instagram, Pinterest). Dziś łatwo zapomnieć, że nadal kilka milionów dobrze sprofilowanych użytkowników odwiedza NK.pl, czyli dawną Naszą-Klasę!

Osoby reprezentujące firmę w social media muszą też ciągle pamiętać o tym, że budowanie dużej, aktywnej i żywej społeczności nie jest celem samym w sobie. To tylko środek do osiągnięcia zamierzonego wcześniej celu, którym może być w zależności od obranej strategii. Profil marki może równie dobrze służyć do budowania określonego wizerunku firmy lub zapewnienia szybkiego i wygodnego wsparcia dla obecnych klientów już po zakupie. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stał się przynoszącym duże zyski kanałem sprzedaży.

Ponieważ na Facebooku i w każdym innym serwisie społecznościowym o uwagę użytkownika walczą nie tylko firmy, ale może nawet przede wszystkim jego bliscy znajomi, marka już na starcie jest na straconej pozycji. Aby wykorzystać potencjał serwisów social media potrzebni są specjaliści i fachowcy.

Oczywiście jednym ze sposobów budowania wizerunku własnej firmy w internecie jest robienie tego samodzielnie, na co mogą porwać się zwłaszcza szefowie firm z sektora MŚP - co szybko może skończyć się zawieszeniem działalności profilu ze względu na chroniczny brak czasu. Mało osób zdaje sobie sprawę, jak to bardzo angażujące zajęcie. Innym sposobem może być oddelegowanie jednego z pracowników do tego zadania, ale tutaj też szybko okaże się, że albo przestanie się on wywiązywać ze swoich obowiązków, albo profil będzie animowany w zbyt małym stopniu.

Znacznie lepszym wyborem jest zatrudnienie specjalisty wyłącznie do tego celu, a w przypadku większych firm - całego zespołu w postaci doświadczonej agencji marketingowej lub interaktywnej.

Serdecznie zapraszamy na konferencję SocialMediaStandard. Sprawdź sczegóły na  http://www.internetstandard.pl/socialmediastandard/