Polskie startupy są dobre, ale nie umiemy ich sprzedawać

Polskie startupy są dobre, ale nie umiemy ich sprzedawać
Polskie startupy są dobre, ale nie umiemy ich sprzedawać

John Lunn, szef platformy deweloperów w PayPalX

Internet Standard: Czy smartfony, tablety i inne urządzenia mobilne mogą stać się portfelami przyszłości? Jeśli tak, to kiedy to się wydarzy?

John Lunn: Nie powinniśmy się za bardzo skupiać na tych kilku mobilnych urządzeniach. Płacenie przez smartfony czy tablety to tylko okres przejściowy przed całkowitym przejściem portfela do chmury. W przyszłości będziemy płacić samochodem, lodówką, telewizorem czy ekspresem do kawy, zależnie od tego gdzie się znajdujemy i co robimy. Nie jest to odległa wizja.

Co jest bezpieczniejsze: tradycyjna gotówka czy e-płatności?

Zależy jak na to spojrzeć. Wyjmowanie pliku banknotów w podejrzanej dzielnicy może się dla nas źle skończyć. Chyba, że mamy ze sobą wielkiego ochroniarza. W sieci jest podobnie, są miejsca z lepszą i gorszą reputacją. Płacenie online może być jednak bezpieczniejsze jeśli nie podajemy szczegółów karty lub jesteśmy objęci dodatkowymi zabezpieczeniami, tak jak wtedy gdy płacimy za poprzez PayPal.

Jakie są plany PayPal na najbliższe 6 miesięcy? Jakich innowacji możemy się spodziewać?

Na pewno możecie się spodziewać kolejnych innowacji na urządzenia mobilne. PayPal pojawi się także w pierwszych sklepach tradycyjnych - prowadzimy rozmowy z kilkoma dużymi sieciami. No i oczywiście w październiku zaprezentujemy najciekawsze aplikacje zaprojektowane przez zewnętrznych developerów. Każdy kto ma pomysł może tworzyć na naszym api (platforma PayPalX).

Czy mógłbyś wskazać najbardziej obiecujący typ startupów na najbliższe lata?

Każdy startup z przemyślanym biznesplanem ma szansę. A tak serio to widzimy przyszłość przed startupami skupionymi na lokalizacji, które połączą doświadczenie online z offline. Takie, które będą mogły zaoferować offline-owcom media społecznościowe, preferencje zakupowe, kupony lojalnościowe, wszystko to, co po angielsku określa się jako instore experience.

Co będzie następnym przełomem w e-płatnościach?

Spodziewajcie się szybkiego wkraczania standardów online do świata realnego. Konsumenci będą mogli łatwo sprawdzić ceny skanując towar telefonem i później w ten sam sposób zapłacić, bez stania w kolejce. Tradycyjni sprzedawcy będą mogli lepiej dostosować ofertę do klienta, o którym obecnie nie wiedzą prawie nic.

Zapraszamy na następną stronę, aby przeczytać rozmowę z Davidem Bizerem, łowcą talentów z HackFwd.