Programmatic buying - pobierz raport! Kto powinien się bać?

Programmatic marketing zmienia sposób zakupu i sprzedaży reklam w świecie mediów internetowych. Upowszechnienie tej metody zakupu mediów oznaczać będzie na polskim rynku marketingu internetowego prawdziwą rewolucję. Dla wielu osób programmatic może być szansą, dla innych – oznacza nadchodzące bankructwo lub utratę pracy. Zapraszamy do lektury artykułu i pobrania raportu o programmatic buying.

Programmatic buying - pobierz raport! Kto powinien się bać?

Programmatic marketing w pigułce

Programmatic to nie buzzword. Wartość sprzedaży z wykorzystaniem rozwiązań tzw. programmatic buying w Stanach Zjednoczonych osiągnie w 2017 r. aż 7 mld dolarów i będzie stanowiła łącznie 83% rynku – aż o 30% niż w 2013 roku. Rewolucja w reklamie internetowej już teraz zachodzi także w Polsce. Za chwilę możemy spodziewać się prawdziwego trzęsienia ziemi w branży internetowej.

Programmatic marketing jest połączeniem nowoczesnych narzędzi analityki internetowej z marketingiem, które umożliwia reklamodawcom szybkie, efektywne i zautomatyzowane dotarcie ze spersonalizowanym komunikatem reklamowym do dowolnie sprecyzowanej grupy docelowej w internecie.

Istotą procesu są trzy elementy:

1. Efektywność. Reklamodawca nie płaci już za wyświetlenie 1000 odsłon konkretnej strony internetowej (bazując na affinity index). Od teraz płaci za wyświetlenie pożądanej liczby odsłon konkretnemu użytkownikowi (tzn. audience buying).

2. Automatyzacja. Transakcja zakupowa dokonywana jest w ramach platformy aukcyjnej, na której wydawcy udostępniają swoją powierzchnię (za pomocą SSP „supply-side platform” lub ad exchange), a reklamodawcy konkurują cenowo o odsłony kampanii dla danego użytkownika (za pomocą DSP „demand side platform”, sieci reklamowej lub dedykowanego rozwiązania typu trading desk). Daje to m.in. przejrzystość cenową oraz możliwość śledzenia przebiegu kampanii bezpośrednio przez marketera. Główną obawą związaną z automatyzacją jest pytanie o rolę osób dotychczas obsługujących kampanie marketingowe – zarówno ze strony reklamodawcy, agencji pośredniczącej, jak i wydawcy.

3. Personalizacja. Dokładna analiza zachowania użytkowników w internecie pozwala wyświetlać im spersonalizowaną ofertę reklamową nawet poza stroną, na której się znajdują. W analizie brane pod uwagę są takie elementy jak np. kliknięcia w konkretne linki lub kreacje reklamowe (targetowanie behawioralne w sieci reklamowej).

Twoja droga do Programmatic - pobierz raport 2015!

Dzięki programmatic można już realizować kampanie online o bardzo wysokiej skuteczności i niższym niż dotychczas koszcie. Pobierz raport "Twoja droga do programmatic" i dowiedz się na czym polega najnowszy trend w marketingu interaktywnym!

W raporcie przedstawiamy:

  • Wyniki badania Internet Standard w 128 organizacjach
  • Popularność programmatic marketing na świecie i w Polsce
  • Rolę platform i danych w świecie programmatic
  • Wizję trendów programmatic na 2015 rok

Twoja droga do Programmatic - pobierz raport 2015!

Pracujesz w marketingu? Dostosuj się lub zgiń

Upowszechnienie nowego modelu zrewolucjonizuje branżę reklamy internetowej, a także pracę media plannerów i domów mediowych. Nastąpi odejście od klasycznego zapotrzebowania na kompetencje z zakresu wiedzy o mediach i użytkownikach konkretnych stron internetowych (zniknie dopasowywanie affinity index grup docelowych do użytkowników strony). Z drugiej strony - rozpocznie się poszukiwanie osób, które wiedzą jak analizować dane i optymalizować kampanie by zwiększać ich skuteczność. Pojawi się konieczność nie tylko zmiany sposoby myślenia, ale także nauczenia się nowych narzędzi pracy, w tym przede wszystkim świetnej znajomości różnych rozwiązań typowych dla programmatic buying (hurtownie danych/Data Management Platform i do remarketingu/retargetingu) oraz RTB (SSP, DSP, ad exchange).

Wydawcy – karty na stół

Z perspektywy wydawców popularyzacja nowego modelu będzie oznaczać to prawdziwy test wartości ruchu, który sprzedają w ramach swojego zasięgu na "tematycznych" witrynach. Reklamodawca dwoma kliknięciami, sam, będzie mógł sprawdzić ilu interesujących go użytkowników znajduje się na wskazanym zasięgu. Co ważne, będzie mógł też bez pośrednictwa trafficerów w wydawnictwach czy agencji reklamowych sam sprawdzić efektywność kampanii i sprawdzić czy nie doszło do żadnych nieprawidłowości w emisji (np. nagły wzrost ruchu).

Pod znakiem zapytania stoją ceny - bo choć wydawałoby się, że targetowanie konkretnych użytkowników powinno oznaczać większą niż dotychczas stawkę za 1000 wyświetleń (CPM), to praktyka pokazuje, że trudno będzie przekonać reklamodawców by płacili więcej – w końcu zawsze pozostanie im alternatywa w postaci Google’a. By przetrwać w nowym świecie, wydawcy będą potrzebowali sprzedawców bardzo zainteresowanych nowymi technologiami, doskonale rozumiejących świat sprzedaży danych o użytkownikach zamiast „powierzchni” mediów oraz mających świadomość, że by wygrać, trzeba budować sieci partnerskie. Z pewnością nie wszyscy odnajdą swoje miejsce w tej rzeczywistości.

Programmatic marketing w Polsce – od teorii do praktyki

Czy automatyzacja sprzedaży oznacza zwolnienia wśród specjalistów ds. marketingu? Jak na programmatic i RTB patrzą najwięksi polscy wydawcy? Co będzie napędzało rynek marketingu internetowego w 2014/15 roku? Odpowiedzi na te pytania poznacie czytając raport "Twoja droga do Programmatic" - zapraszamy do pobrania!