Social Media AIDA

Social Media AIDA- recenzja prezentacji z konferencji Social Media Standard 2012 Biznes. W swojej prezentacji Michał Wiśniewski z Socializera w bardzo ciekawy sposób omówił wykorzystanie modelu sprzedażowego AIDA w mediach społecznościowych. Mocną stroną wystąpienia była duża liczba praktycznych przykładów i niewątpliwe doświadczenie prelegenta. Bardzo dobra była też jego interakcja ze słuchaczami, pytania i sugestie kierowane "z sali" świadczyły o dużym zaangażowaniu publiczności.

Na początku prelegent pokazał na bardzo sugestywnym przykładzie przedszkola jak wyglądają i działają social media.

Natomiast cała prezentacja była poświęcona wykorzystaniu modelu sprzedażowego AIDA w social mediach. Istotę tego modelu możemy określić jako skupienie uwagi klienta, by zainteresować go naszymi produktami czy usługami, co prowadzi do pokazania korzyści, a w efekcie do zakupu.

A (attention)- przykucie uwagi użytkowników (a w tym modelu potencjalnych klientów), można to zrobić dzięki wykorzystaniu np. trendów społecznościowych tj. memy, organizacji eventów, publikacji teaserów, virali lub kontrowersyjnych, a nawet prowokacyjnych treści.

I (interest)- wzbudzenie zainteresowania cechami produktu, które musza tworzyć spójny, obraz marki. Należy zastanowić się, które z właściwości naszego produktu pomogą nam budować odpowiedni wizerunek całego brandu. Zaciekawienie klienta umożliwi kontakt z nim i zaowocuje korzyściami dla obu stron. Dla klienta będziemy rzetelnym źródłem informacji, dzięki któremu będzie mógł szybko rozwiązać problemy. Firma natomiast, dzięki monitoringowi i analizie treści, może zdobyć know how społeczności, a co za tym idzie przygotowywać coraz lepiej dopasowane treści.

D (desire)- wzbudzenie pożądania, polega na przełożeniu cech produktu na język korzyści, ponieważ przez odpowiednią komunikację korzyści, sprzedajemy wartość jaką jest marka.

A (action)- podjęcie akcji przez użytkownika, czyli zakup.

Michał pokazał tez jak wyglądają kolejne etapy planowania kampanii w mediach społecznościowych. Na początku jest produkt, mający określone cechy, które musimy przełożyć na korzyści, które są ważne dla naszej grupy odbiorców. Kolejnym krokiem jest KPI- określenie celów jakie chcemy osiągnąć dzięki kampanii oraz narzędzi, jakie wykorzystamy by kampania była efektywna. Następnie określamy jaki jest koszt leadu, czy kampania jest opłacalna. Wszystko to prowadzi do sprzedaży online, a dzięki obliczeniu kosztu pozyskania klienta możemy określić faktyczne ROI.

Na koniec Michał zaznaczył, że po przeprowadzonych kampaniach warto uzyskać feedback, pozwalający na optymalizację działań oraz starać się maksymalnie uprosić zarówno proces dotarcia klienta do marki, jak i proces transakcyjny. Szczerość i rzetelność, brak ukrytych kosztów są nieodzowne w działaniach w SM, gdyż dzięki temu nie narazimy się na krytykę.

Tą i wiele innych równie ciekawych prezentacji znajdziesz w video z konferencji Social Media w Biznesie. Warto również zajrzeć na stronę konferencji E-commerce Standard 2013, która odbędzie się już 18 kwietnia 2013.